Вимоги до особистості класного керівника
1.
Суспільно-гуманістична спрямованість, яка передбачає:
- високий рівень самосвідомості, суспільної та
національної свідомості;
- усвідомлення громадянського обов'язку, високий
рівень політичної культури та культури міжнаціонального спілкування;
- високий рівень моральної вихованості;
- соціальну активність і відповідальність;
- володіння навичками суспільно-гуманістичної
роботи, вмінням творчо працювати, використовувати й цінувати колективний
досвід, критично оцінювати досягнуте;
- володіння вмінням брати участь у співпраці,
співтворчості;
- здатність до прояву громадянської активності
на благо суверенної України.
2.
Професійно-педагогічна спрямованість, сутністю якої є:
- розуміння соціальної ролі педагогічної
професії, інтерес до дитини як суб'єкта діяльності, вміння розуміти її
потреби й особливості, складність і неоднозначність внутрішнього світу;
- педагогічна спостережливість; педагогічний
такт.
3. Високий
рівень педагогічної майстерності, який передбачає:
- знання основ предмета, завдань і категорій
педагогіки;
- знання вікових, анатомо-фізіологічних та
психічних особливостей розвитку учнів, соціального формування особистості;
розуміння суті, мети, завдань, форм і методів виховання;
- знання індивідуально-психологічних та
індивідуально-типологічних особливостей вихованців;
- володіння вміннями й навичками організації
виховної діяльності школярів, визначення рівня вихованості учнів, вміннями
проектування розвитку особистості в колективі, планування, відбору,
узагальнення навчально-виховного матеріалу;
- володіння прийомами й засобами педагогічної
техніки, вмінням встановлювати педагогічне доцільні взаємовідносини з
окремими учнями, малими групами, учнівським колективом, батьками,
вчителями, аналізувати свою діяльність і діяльність колективу, результати
роботи.
Основні
функції класного керівника
Організаторські:
- планування і координація всієї виховної роботи
з класом;
- надання допомоги активу в організації класу;
- встановлення зв'язків із учнівським та
педагогічним колективами, батьками, громадськістю;
- забезпечення єдності педагогічних вимог до
учнів;
- ведення документації в класі;
- сприяння розвитку самоврядування в колективі.
Аналітико-узагальнюючі:
- сприяння всебічному розвитку учнів на основі
вивчення і врахування їхніх індивідуально-психологічних особливостей.
Координаційно-узгоджуючі:
- У забезпечення узгодженості роботи
учнівського, вчительського, батьківського колективів.
Психологічні:
- У встановлення довірливих стосунків із вихованцями,
- зняття-психологічного напруження в учнівському
колективі.
Стимулюючо-гальмівні:
- активізація чи гальмування учнівської
діяльності залежно від її спрямованості.
Зміст роботи
класного керівника
- Вивчення учнів.
- Об'єднання учнів у колектив.
- Співпраця із дитячими та молодіжними
організаціями.
- Робота з батьками, громадськістю.
- Співпраця із культурно-освітніми та
позашкільними установами.
- Співпраця із шкільним психологом.
- Організація виховної діяльності: пізнавальної,
трудової, художньо-естетичної, суспільно-гуманістичної,
фізкультурно-оздоровчої, організаторської, ціннісно-орієнтаційної.
- Індивідуальна робота з учнями.
Зміст
ВИХОВНОЇ роботи класного керівника
- Виховання високої моралі у підростаючого
покоління, формування в нього українського менталітету на основі
відродження національних традицій.
- Створення необхідних умов для фізичного
розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.
- Духовно-моральне виховання, домінантою якого є
орієнтація на загальнолюдські цінності.
- Розвиток розумових і фізичних здібностей,
формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля
учнів.
- Підготовка школярів до господарсько-трудової
діяльності.
- Створення умов для вільного вибору учнями
світоглядних позицій.
- Гуманізація педагогічного процесу,
демократизація стосунків у колективі.
- Врахування інтересів дітей.
- Організація роботи з батьками.
"Золоті
правила" класного керівника
- Учитель має бути особистістю, привабливою для
дітей.
- Учитель повинен викликати любов і повагу дітей
до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї,
у стосунках із нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма
учнями.
- Учитель має бути веселим, жартівливим.
- Учитель повинен раціонально використовувати
свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно самовдосконалюватися,
розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя: "Пізнай самого себе і
допоможи в цьому своїм учням".
- Учитель повинен реалізовувати індивідуальний
підхід до дитини, вміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги.
- Класний керівник має створити учнівський
колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один
до одного.
- Педагог повинен приймати тільки обдумані
рішення.
- Учителю слід любити й захищати дитину,
поважати її почуття.
- Учителю необхідно виховувати в дітей
самодисципліну.
- Учитель - це та людина, яка любить дітей,
володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці
бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
Схема
складання психолого-педагогічної характеристики особистості школяра
1. Загальні дані.
- Прізвище, ім'я.
- Вік.
- Клас.
- Загальний фізичний розвиток.
- Стан здоров'я..
- Умови життя в сім'ї.
2. Навчальна
діяльність.
- Здатність до навчання:
- особливості уваги (ступінь розвитку довільної
уваги, її зосередженість, стійкість, здатність до розподілу уваги);
- рівень усвідомлення вивченого матеріалу,
швидкість осмислення;
- індивідуальні особливості пам'яті (швидкість і
міцність запам'ятовування, легкість відтворення);
- розвиток мислення (здатність розрізняти
істотні та другорядні ознаки предметів і явищ, рівень засвоєння загальних
і абстрактних, понять);
- рівень розвитку уяви.
- Старанність у навчальній роботі.
- Інтерес до занять, ставлення до навчання
(сприйняття заохочування чи покарання з боку вчителів і батьків, основний
мотив навчальної діяльності).
- Вміння вчитися (дотримання режиму дня,
організованість, вміння самостійно працювати з книгою, завчати матеріал,
контролювати себе, складати плани, конспекти тощо).
3. Особливості
характеру й темпераменту.
- Яскраво виражені позитивні й негативні риси
характеру: спрямованість особистості у ставленні до людей, навчання,
праці, самого себе (чуйність, доброта, колективізм, ретельність,
бездушність).
- Особливості темпераменту, рівень працездатності,
товариськості. Переважний настрій (веселий, сумний, пригнічений),
стійкість настрою, причини зміни настрою.
|