1. Суспільно-гуманістична спрямованість, яка передбачає:
- високий рівень самосвідомості, суспільної та національної свідомості;
- усвідомлення громадянського обов'язку, високий рівень політичної культури та культури міжнаціонального спілкування;
- високий рівень моральної вихованості;
- соціальну активність і відповідальність;
- володіння навичками суспільно-гуманістичної роботи, вмінням творчо працювати, використовувати й цінувати колективний досвід, критично оцінювати досягнуте;
- володіння вмінням брати участь у співпраці, співтворчості;
- здатність до прояву громадянської активності на благо суверенної України.
2. Професійно-педагогічна спрямованість, сутністю якої є:
- розуміння соціальної ролі педагогічної професії, інтерес до дитини як суб'єкта діяльності, вміння розуміти її потреби й особливості, складність і неоднозначність внутрішнього світу;
- педагогічна спостережливість; педагогічний такт.
3. Високий рівень педагогічної майстерності, який передбачає:
- знання основ предмета, завдань і категорій педагогіки;
- знання вікових, анатомо-фізіологічних та психічних особливостей розвитку учнів, соціального формування особистості; розуміння суті, мети, завдань, форм і методів виховання;
- знання індивідуально-психологічних та індивідуально-типологічних особливостей вихованців;
- володіння вміннями й навичками організації виховної діяльності школярів, визначення рівня вихованості учнів, вміннями проектування розвитку особистості в колективі, планування, відбору, узагальнення навчально-виховного матеріалу;
- володіння прийомами й засобами педагогічної техніки, вмінням встановлювати педагогічне доцільні взаємовідносини з окремими учнями, малими групами, учнівським колективом, батьками, вчителями, аналізувати свою діяльність і діяльність колективу, результати роботи.
Основні
функції класного керівника
Організаторські:
- планування і координація всієї виховної роботи з класом;
- надання допомоги активу в організації класу;
- встановлення зв'язків із учнівським та педагогічним колективами, батьками, громадськістю;
- забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів;
- ведення документації в класі;
- сприяння розвитку самоврядування в колективі.
Аналітико-узагальнюючі:
- сприяння всебічному розвитку учнів на основі вивчення і врахування їхніх індивідуально-психологічних особливостей.
Координаційно-узгоджуючі:
- У забезпечення узгодженості роботи учнівського, вчительського, батьківського колективів.
Психологічні:
- У встановлення довірливих стосунків із вихованцями,
- зняття-психологічного напруження в учнівському колективі.
Стимулюючо-гальмівні:
- активізація чи гальмування учнівської діяльності залежно від її спрямованості.
Зміст роботи класного керівника
- Вивчення учнів.
- Об'єднання учнів у колектив.
- Співпраця із дитячими та молодіжними організаціями.
- Робота з батьками, громадськістю.
- Співпраця із культурно-освітніми та позашкільними установами.
- Співпраця із шкільним психологом.
- Організація виховної діяльності: пізнавальної, трудової, художньо-естетичної, суспільно-гуманістичної, фізкультурно-оздоровчої, організаторської, ціннісно-орієнтаційної.
- Індивідуальна робота з учнями.
Зміст ВИХОВНОЇ роботи класного керівника
- Виховання високої моралі у підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету на основі відродження національних традицій.
- Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.
- Духовно-моральне виховання, домінантою якого є орієнтація на загальнолюдські цінності.
- Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.
- Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності.
- Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.
- Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.
- Врахування інтересів дітей.
- Організація роботи з батьками.
"Золоті правила" класного керівника
- Учитель має бути особистістю, привабливою для дітей.
- Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї, у стосунках із нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма учнями.
- Учитель має бути веселим, жартівливим.
- Учитель повинен раціонально використовувати свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно самовдосконалюватися, розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя: "Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням".
- Учитель повинен реалізовувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги.
- Класний керівник має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один до одного.
- Педагог повинен приймати тільки обдумані рішення.
- Учителю слід любити й захищати дитину, поважати її почуття.
- Учителю необхідно виховувати в дітей самодисципліну.
- Учитель - це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
Схема
складання психолого-педагогічної характеристики особистості школяра
1. Загальні дані.
- Прізвище, ім'я.
- Вік.
- Клас.
- Загальний фізичний розвиток.
- Стан здоров'я..
- Умови життя в сім'ї.
2. Навчальна діяльність.
- Здатність до навчання:
- особливості уваги (ступінь розвитку довільної уваги, її зосередженість, стійкість, здатність до розподілу уваги);
- рівень усвідомлення вивченого матеріалу, швидкість осмислення;
- індивідуальні особливості пам'яті (швидкість і міцність запам'ятовування, легкість відтворення);
- розвиток мислення (здатність розрізняти істотні та другорядні ознаки предметів і явищ, рівень засвоєння загальних і абстрактних, понять);
- рівень розвитку уяви.
- Старанність у навчальній роботі.
- Інтерес до занять, ставлення до навчання (сприйняття заохочування чи покарання з боку вчителів і батьків, основний мотив навчальної діяльності).
- Вміння вчитися (дотримання режиму дня, організованість, вміння самостійно працювати з книгою, завчати матеріал, контролювати себе, складати плани, конспекти тощо).
3. Особливості характеру й темпераменту.
- Яскраво виражені позитивні й негативні риси характеру: спрямованість особистості у ставленні до людей, навчання, праці, самого себе (чуйність, доброта, колективізм, ретельність, бездушність).
- Особливості темпераменту, рівень працездатності, товариськості. Переважний настрій (веселий, сумний, пригнічений), стійкість настрою, причини зміни настрою.